OPSTELLING VOOR STANDAARD SCOREN

1 DOEL - Plaats het SPOTKICK-doel aan de ene kant van het speelgebied en de kegels aan de andere kant. Ze moeten 12 meter uit elkaar staan. Teams wisselen van rol als het eerste team 13 punten heeft bereikt. (Kickers worden trappers en vice versa voor de rest van het spel)

TWEE DOELEN - Plaats de SPOTKICK doelen 12 meter uit elkaar, gemeten van voorkant tot voorkant.


DOELSTELLING

Het eerste team dat EXACT 25 punten haalt, wint! De partners staan tegenover elkaar op het doel en wisselen trappen en vangen af. De ene partner trapt de bal en de andere partner trapt de bal naar of in het doel. Nadat beide partners elk één schop hebben gegeven, wordt de bal doorgegeven aan de tegenstander. Het spel gaat door om beurten totdat een score van 25 is bereikt of een Auto-Win is gescoord.

SPEELWIJZE

  • Het spel kan met één doel of met twee doelen worden gespeeld. In het standaardformaat wordt het spel gespeeld met twee tegengestelde doelen en twee teams van twee spelers.
  • De eerste speler van het eerste team trapt de bal naar het doel van de tegenstander. Zijn teamgenoot probeert om punten te scoren.
  • De teamgenoot schopt de bal dan terug naar het oorspronkelijke doel.
  • Daarna volgt het tweede team dezelfde procedure.
  • Als alle deelnemers de kans hebben gehad om de bal te trappen, is een ronde voltooid.
  • Nadat de bal is getrapt, worden punten toegekend op basis van het scoresysteem. Het team dat als eerste 25 of meer punten behaalt nadat een gelijk aantal rondes is voltooid, wint het spel.
  • Een andere manier om het spel te winnen is de automatische overwinning. Dit gebeurt als een speler de bal zonder hulp door de opening in de bovenkant van het doel ("The Spot") schopt.
  • Als de stand gelijk is op 25 na een gelijk aantal rondes, dan wordt er een extra ronde gespeeld. Het team met de meeste punten in die ronde wint.
  • Als de score nog steeds gelijk is, wordt het proces herhaald totdat er een winnaar is.

ALGEMENE REGELS (standaard)

1 - Het gebruik van een kegel bij het trappen van de bal is toegestaan maar is niet verplicht.

2 - Spelers mogen de bal naast het doel trappen, maar ze mogen de bal niet voor het doel trappen. Er worden geen punten toegekend als een speler de bal trapt terwijl hij volledig voor het doel staat.

3 - Trappers mogen overal achter of naast het Spotkick doel bewegen, maar ze mogen niet voor het doel staan.

4 - Trappers mogen GEEN contact maken met het Spotkick doel of enig lichaamsdeel uitstrekken naar de ruimte boven het Spotkick doel.

5 - Trappers mogen de bal maar één keer aanraken. Er worden geen punten toegekend als een trapper de bal dubbel raakt.

6 - Er worden drie punten toegekend aan de tegenstander als deze het spel belemmert of het doel verdedigt. Als de score 23 of 24 is, worden er 1 of 2 punten toegekend en wint de tegenstander.

7 - Een team moet EXACT 25 punten halen om te winnen. Als een bepaalde kick resulteert in punten die de totale score van 25 overschrijden, worden de punten van dat spel afgetrokken van hun huidige score... en gaat het spel verder. Als een team bijvoorbeeld 23 punten heeft en een 'Crossbar' (3 punten) scoort, wordt hun score verlaagd naar 20.

8 - Teams moeten een gelijk aantal beurten voltooien voordat het spel is afgelopen. Zelfs als een Auto-Win plaatsvindt, zal het team met "de hamer" (laatste kick) altijd als laatste mogen trappen en de score gelijk trekken met een andere Auto-Win.

9 - In het geval van een gelijkspel, beslist een "overtime tiebreaker" over de winnaar. Elk team maakt één ronde van schoppen af en het team met de meeste punten wint. ‘Extra tijd’ gaat door tot het gelijkspel is verbroken.